Geçtiğimiz yıl yayınlanan Hadan ve arkadaşları (2024) tarafından yapılan bir araştırmada oyunlaştırma ve oyun temelli öğrenme kullanılarak kripto para için yatırımcıların algısını incelenmiştir. Görünen o ki son yıllarda kripto para borsasına ilgi artarak devam etmektedir ancak birçok yatırımcı bu alana yetersiz bilgiyle dahil olmaktadır. Bu bağlamda, kullanıcıların dikkatini çeken platformlar arasında bizbet giriş gibi çevrim içi oyun ve bahis siteleri, oyunlaştırma ögelerinin kullanıcı deneyimine nasıl entegre edildiğini gözlemlemek açısından ilgi çekici örnekler sunmaktadır.
Yatırımcıların eğitim alması, güvenli platformların takip edilmesi ve öğretimin oyun temelli yapılması için gerekli yöntemlerin belirlenmesi çok önemlidir. Bu bağlamda, son dönemde popülerliği artan çevrim içi platformlar yalnızca eğlence değil, aynı zamanda kullanıcı deneyimi açısından da dikkat çekmektedir. Örneğin, “7Slots Casino: Neden Bu Kadar Popüler? | Oyun Çeşitliliği, Bonuslar ve Güvenlik” gibi içerikler, kullanıcıların platform tercihinde hangi unsurların öne çıktığını göstermesi açısından önem taşımaktadır.
Oyunlaştırma ifadesi, herhangi bir oyun içinde yer alan puanların, ödüllerin, liderlik tablolarının, seviye atlamalarının, kazanma veya kaybetme rozetleri gibi oyun tasarım öğelerinin gerçek hayat bağlamında kullanılmasıyla öğrenmenin kolaylaşması, daha çekici ve motive edici hale gelmesini ifader eder ve hedefler. Benzer olarak, oyun temelli öğrenmede ise gerçek oyunların içine bilgilerin saklanmasıyla daha derinlemesine etkileşim oluşmasını sağlayan bir yaklaşımdır. Her alanda sıklıkla karşılaşılan bu tür yaklaşımların kullanılmasıyla oyuncuda bu tür uygulamalar öğrenme motivasyonu, öz yeterlik ile bilginin pratiğe dökülmesinde büyük önem ve role sahiptir.
Araştırmayı yapan ekip, yatırımcıların kripto para eğitimi konusundaki algı, beklenti ve ihtiyaçlarını anlamak amacıyla kripto para eğitimini oyunlaştırma ve oyun temelli öğrenme yaklaşımlarının kullanılması ile ilgili bilgi toplanmıştır. Görüşülen mevcut ve potansiyel yatırımcılardan bilgi toplanmış ve toplamda 413 kişiye ulaşılmıştır. Uygulamada oyunlaştırılmış bir öğrenme uygulaması ile rol yapma oyunu formatında video oyunu kullanılmıştır. Bu süreçte, katılımcılara her iki eğitim yaklaşımına ait prototip görseller gösterilmiş ve bu yaklaşımlara ilişkin düşünceleri sorulmuştur. Buna göre, çoğunluğu genç yetişkinlerden oluşan bu grup içinde büyük çoğunluk halihazırda kripto para yatırımcılığı yaparken geriye kalan grup henüz bu yatırım süreçlerine dahil olmamıştır. Genç yetişkin olmaları sebebiyle yüksek oranlarda video oyunları oynama ve eğitimde oyunlaştırma ile ilgili bir geçmiş yaşantıları olduğu ifade edilmiştir. Bu anlamda, katılımcılar eğitim düzeyi yüksek kişilerden seçilmiştir.
Tutumlar, Kaygılar, İhtiyaç ve Beklentiler
Elde edilen bilgiler ışığında, katılımcılar oyunlaştırma ve oyun temelli eğitim yaklaşımlarının kullanılmasının bilgi edinmede verimliliği artırdığı, etkileşim sağladığını, daha öğretici, daha motive edici ve daha etkili olduğunu ifade etmiştir. Oyun sürecinde kullanılan risk almadan yatırım simülasyonu katılımcıların öğrenme sürecine eğlence katmıştır. Genel olarak ise bu uygulamaların daha erişilebilir, profesyonel, sade ve odağı artıran bir teması olduğu vurgulanmıştır. Benzer şekilde, oyunlaştırma ögelerini içeren bizbet apk gibi mobil uygulamalar, kullanıcıların etkileşimli ve ödül odaklı deneyimler aracılığıyla platformda daha uzun süre kalmasını sağlayarak öğrenme ya da karar alma süreçlerini destekleyebilir. Oyun tasarım öğeleri de bu noktada motivasyonu artırmakta, bilgi pekiştirmeyi desteklemekte ve topluluk hissi deneyimlenmesine olanak sağlamaktadır.
Uygulamalar kullanıldığı süreç içinde grafiklerin çocukça görülmesi, dikkat dağıtıcı hikaye öğeleri, bilgi güvenirliği ve zaman yönetiminin sağlanamaması, uygulamaların verimsizliğini gösteren detaylardır. Ayrıca, oyunlaştırılmış yaklaşım bazı katılımcılar tarafından sıkıcı, yüzeysel ve az etkileşimli bulunmuştur. Bu kaygılara ek olarak puanları, liderlik tablolarının motivasyonu azaltabileceği, öğrenme yerine kazanmaya odaklanma gibi yan etkilere yol açabileceği de ifade edilmiştir. Bu tür uygulamaların, özellikle kripto para yatırım tavsiyeleri ve stratejileri açısından ele alındığında, kullanıcıyı bilgilendirmekten çok rekabete yönlendirdiği, dolayısıyla yatırım kararlarında bilgi temelli düşünme yerine “puan kazanma” motivasyonunun baskın hale gelebileceği ifade edilmiştir. Puanlar ve liderlik tabloları gibi unsurlar, bazı kullanıcılar için teşvik edici olsa da, diğerleri için motivasyonu azaltan ve öğrenme sürecini gölgeleyen faktörlere dönüşebilmektedir.
Tasarım Önerileri
Bu süreç içinde beş temel tasarım önerisi sunulmuştur. İlk tasarımda bireysel ihtiyaçlara uygunluk ön plana çıkarılmış; farklı kullanıcı profilleri için farklı öğrenme yollarının olması gerektiğiyle ilgili öneri sunulmuştur. Diğeri, yapay zeka destekli chatbotların içeriğin sürekli güncellenebilir hale getirilmesi ve kişiselleştirebilmesi için dinamik ve güncel içeriğin önemli olmasıdır. Kripto para yatırımlarında risk ve gerçekliği oyun içinde vurgulanmalı ve oyuna dalıp gerçek yatırımların düşünülmeden yapılması engellenebilir. 4. temel tasarım öğesi içeriğin güvenilir, kaynağın doğruluğu ve sade ve estetik arayüzlere olan ihtiyaçtır. Son olarak, sosyal öğrenmeyi destekleyecek liderlik tabloları, forumlar ve işbirliğine dayalı öğrenme ortamlarının teşvik edilmesi kullanıcıya topluluk hissinin deneyimlenmesine yardımcı olur.